کد هآی مـ ـیـ ـس لـ ـآولـ ـی

لوله ی گوارش چیست

دخترونه وعلمی ❀◕ ‿ ◕❀ ❤

عـکس دخترونه انواع کد ها ومطلب

 سلولهای بافت پوششی لوله ی تنفسی و گوارشی وظیفه دارند ماده ای پروتئینی به نام موسین را ترشح کنند ، موسین پس از  جذب آب به محلولی چسبناک به نام مخاط یا موکوز تبدیل میشود، گاهی به جای سلولهای بافت پوششی کلمه ی غشای مخاطی نیز استفاده میشود .موکوز در لوله ی گوارشی و تنفسی وظایف متفاوتی را انجام میدهد.

وظیفه ی موکوز در لوله ی تنفسی:سلولهای بافت پوششی لوله ی تنفسی دارای مژک هستند، پس از اینکه این سلولها موسین را ترشح کردند و موسین نیز پس از جذب آب به موکوز تبدیل شد وظایف خود را انجام میدهد.موکوز با حالت چسبناکی خود باعث میشود تا گردو غبار و میکروبهای هوای تنفسی به آن بچسبند، آنزیم لیزوزیم موجود در ساختار موکوز نیز دیواره ی سلولی باکتریها و قارچها را تخریب میکند. بعد موکوز به همراه ذرات گرد وغبار و میکروبهای چسبیده به آن که در این حالت خلط نامیده میشود توسط حرکات زنشی مژکها به سمت حلق برای خروج از طریق دهان رانده میشود.پس آنزیم لیزوزیم موکوز باعث راه نیافتن میکروبها به کیسه های هوایی می شوند.

نقش موکوز در لوله ی گوارشی: در ابتدا نکته ی مهمی که باید بگویم این است که سلولهای ترشح کننده ی موکوز در سراسر طول لوله ی گوارشی وجود دارند.یعنی از دهان تا لوله ی بزرگ.در حفره ی دهانی موسین پس از جذب آب به محلول چسبناک موکوز تبدیل میشود، این محلول چسبناک در زمان بلع و گوارش غذا در دهان نقش مهمی دارد به طوری که باعث به هم چسبیدن ذره های غذایی می شود و آن را به صورت لقمه در می آورد سطح لوله گوارشی را لغزنده می کند و حرکت لقمه را از دهان به مری تسهیل می کند. پس در دهان ومری موکوز وظایف زیر را به عهده دارد:

1. با لیزوزیم خود میکروب های مواد غذایی را از بین می برد .

2. باعث لغزنده شدن لوله گوارشی برای حرکت لقمه و به هم چسبیدن ذره های غذایی می شود.

3. به احساس چشایی کمک می کند.

4. به جز نقش گوارشی حرکت زبان و لب ها را به هنگام صحبت کردن آسانتر میکند.

نقش موکوز در معده متفاوت است. در معده نیز موسین با جذب آب به موکوز تبدیل می شود.در این جا نیز مانند دهان حالت محلول دارد و تمام حفره ی معده را می پوشاند و با حالت قلیایی خود اثر اسید معده را که همان اسید کلریدریک  است خنثی میکند. اسید کلریدریک 2 وظیفه ی مهم را به عهده دارد :

1:با حالت اسیدی خود میکروبها را از بین میبرد2:آنزیم های پروتئاز معده را که وظیفه ی تجزیه ی پروتئین ها را به عهده دارند فعال میکند. اسید معده به اندازه ای قدرتمند است که می تواند فولاد را در خود حل کند پس باید پوششی روی دیواره ی معده باشد تا اثر اسید معده را خنثی کند و آن موکوز است.موکوز علاوه بر خنثی کردن تاثیر اسید معده وظیفه دارد اثر آنزیم های پروتئاز معده را نیز از بین ببرد. پروتئاز وظیفه ی تجزیه ی پروتئین ها به آمینو اسیدها را به عهده دارد . غشای سلولها نیز از مقدار زیادی فسفولیپید همراه با پروتئین های درشت تشکیل شده است ، پس پروتئازهای موجود در حفره ی معده می توانند پروتئین های غشای سلولهای پوششی معده را از بین ببرند و این یعنی مرگ سلولها. خب حالا یک سوال:آنزیمهای پروتئاز  تا زمانی که نیازی به آنها نباشد درون سلولهای پوششی معده ذخیره میشوند  و در صورت وجود غذا در معده به درون معده برای انجام کار گوارشی ترشح میشوند ، در این حالت آیا نمی توانند غشای سلولها را نابود کنند؟ در جواب باید بگویم که این آنزیم ها درون سلولها غیر غعال هستند و پس از ورود به معده در اثر برخورد با اسید کلریدریک فعال میشوند و میتوانند پروتئین ها را تجزیه کنند. پس وظایف موکوز در در معده و روده :

1:ایجاد حالت لغزندگی برای حرکت غذا 2:میکروب کشی با آنزیم لیزوزیم3:ایجاد سد محافظتی در برابر نفوذاسید قوی و آنزیم ها. باز هم یک سوال: چرا موکوز در دهان و مری نقش محافظتی ندارد؟چون در دهان و مری اسیدی وجود ندارد چون اسید از سلولهای خاصی در معده ترشح میشوند و دوم اینکه در محیط دهان ومری آنزیم خاصی وجود ندارد که بتواند غشای سلولهای پوششی را نابود کند. در ترکیبات بزاق فقط موکوز، پتیالین و لیزوزیم وجود دارد. پتیالین آنزیمی است که نشاسته را به مالتوز تبدیل می کند و بعد مالتوز در روده به گلوکوز تبدیل 

گوارش:

غذايي را كه مصرف مي كنيم به منظور استفاده ي سلول هاي بدن است. اما غذا بايد گوارش يابد و هرگز به صورتي كه خورده مي شود،

نمي تواند وارد سلول ها شود و فايده اي براي آنها ندارد.



  ساختمان دستگاه گوارش :

هضم (گوارش) :
تغييراتي كه در عمل گوارش در غذاها صورت مي گيرد از هردونوع فيزيكي و شيميايي است . تغييرات فيزيكي به منظور خرد كردن غذا براي افزايش تماس آن با شيره هاي گوارشي صورت مي گيرد. اين كار را نخست دندان ها و سپس ماهيچه هاي ديواره ي لوله گوارش انجام

مي دهند.
ايجاد تغييرات شيميايي بر عهده ي موادي است كه آنزيم نام داشته و در شيره هاي گوارشي وجود دارند. هضم غذا از دهان شروع شده و در هر روده ي باريك كامل و تمام مي شود.

میشود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





|یک شنبه 15 ارديبهشت 1392برچسب:,| 19:9|نگار|

princess-E